Les CUP de les comarques gironines demanen més transparència i un referèndum sobre la MAT

Després de l'acord signat entre els estats francès i espanyol relatiu a la interconnexió elèctrica, les CUP de les comarques gironines continuem palesant el nostre desacord i oposició frontal a aquesta infraestructura. Demanem un vertader debat democràtic entre defensors i opositors a la línia, més transparència i una consulta popular.

Considerem que la solució al suposat problema energètic de les comarques gironines no passa pel soterrament de la línea, però des del nostre punt de vista l'acord signat suposa un greuge comparatiu entre territoris. És inacceptable un acord que discrimina una part del territori, ja que en una banda tindran la MAT soterrada i en una altra la tindran aèria. Cal destacar que en cap moment es justifica el greuge comparatiu a través de raonaments tècnics o mediambientals.

L'Estat espanyol un cop més demostra la seva submissió a REE i a la resta del lobby elèctric, i projecta la infrastructura seguint el projecte més barat; evita així crear precedents a l'hora de soterrar aquest tipus d'infraestructures.

Aquest acord simplement es pot definir com una farsa, ja que part del traçat que mancava per definir, concretament Bescanó - Santa Llogaia, ja es troba a informació pública des del dia 28 de maig de 2008. Novament ens trobem davant una simple representació pública d'un pacte que ja s'està executant per la via dels fets consumats. Encara que es digui que s'intentarà aprofitar corredors ja existents, el fet que el traçat ja estigui en informació pública ens permet pensar que ens trobem davant una nova enganyifa.

També cal criticar l'actuació del mediador europeu Mario Monti, ja que s'ha limitat a distreure l'opinió pública i desviar el veritable debat al voltant de la MAT. Els opositors a la MAT des del principi han demanat que es justifiqués i s'obrís un diàleg públic sobre la veritable necessitat d'aquesta infraestructura elèctrica i sobre el model energètic que cal als Països Catalans. Gràcies a l'actuació del mediador, la polèmica s'ha redirigit cap a com s'havia de fer aquesta infraestructura, si havia de ser marina, aèria o soterrada, quan la veritable discussió és per què s'ha de realitzar la MAT, no com s'ha de fer. Mario Monti ha aconseguit substituir el veritable debat per tal de restar credibilitat als opositors i distreure l'opinió pública.

Impulsar el debat i la transparència informativa era una de les funcions que tenia encomanades Mario Monti, però considerem que no s'ha realitzat correctament. Per això demanem als poders públics que tant s'omplen la boca amb paraules com governança, participació ciutadana i creixement sostenible, que facin partícips de la decisió final a la població que haurà de pagar les conseqüències directes d'aquesta infraestructura.

Volem recalcar que encara no s'ha justificat la veritable necessitat d'aquesta infraestructura ni tampoc s'han realitzat estudis seriosos sobre la possibilitat de cobrir la suposada manca de subministrament amb altres fonts de subministrament menys agressives amb l'entorn i la salut de les persones.

Davant d'aquesta agressió al territori, des de les CUP demanem que s'iniciï una veritable fase informativa als pobles afectats i que s'exposin les necessitats que justifiquen aquesta infraestructura. Volem que s'expliqui amb detalls el seu impacte ambiental i socioeconòmic en el territori. Considerem que aquesta fase informativa ha d'anar acompanyada d'un debat entre els defensors i els detractors de la MAT per tal que la població pugui conèixer els diferents arguments existents, i finalment sotmetre a un referèndum popular als pobles afectats la decisió de construir la MAT.

Finalment, volem palesar la manca de compromís i valentia dels representants polítics i dels càrrecs electes en aquest cantó del Pirineu. Mentre que a la Catalunya Nord les institucions i els alcaldes s'han bolcat en les mobilitzacions ciutadanes, al Principat els càrrecs electes s'han refugiat en l'ambivalència i no han gosat plantar cara als abusos de REE ni a les pressions dels governs de l'Estat i la Generalitat.

Per una nova cultura de l'energia i el territori!

LA MAT, NI AQUÍ NI ENLLOC!