L’assemblea oberta de la CUP Celrà avalua la tasca de govern de la formació i obre el procés participatiu per a les eleccions municipals

Les persones assistents apunten la necessitat d’incentivar la participació ciutadana i de millorar la comunicació de l’Ajuntament amb la ciutadania. S’obre un període de quinze dies per recollir propostes de noms per a la candidatura, i s’organitzaran grups oberts de treball per elaborar el programa electoral.

El dissabte 31 de gener la CUP Celrà va organitzar una assemblea oberta a votants i simpatitzants per tal d’analitzar el moment actual, valorar la feina feta i la que queda per fer i debatre com encarar les properes eleccions municipals. L’acte es va celebrar a l’Ateneu i hi van assistir prop de 30 persones.

Balanç de la feina feta durant la legislatura

A tall d’introducció, la CUP va fer una valoració global positiva de la legislatura, tot i la manca d’experiència prèvia de govern i malgrat la circumstància que sovint l’assemblea ha anat a remolc dels ritmes de l’Ajuntament. No obstant això, es va manifestar la necessitat de fer una anàlisi i una crítica constructiva de la feina feta des d’una perspectiva més àmplia; d’aquí la importància de celebrar una assemblea oberta.

En primer lloc van intervenir representants del jovent del poble, que van celebrar la millora de la relació entre l’Ajuntament i el col·lectiu, especialment pel que fa a la proximitat amb els regidors i regidores i a la comunicació amb el consistori. Van exposar que un dels fruits d’aquesta millora ha estat la creació del casal de joves El Moll, i que el moviment juvenil a Celrà travessa un bon moment, a diferència de temps enrere.

El tema central, però, va ser la preocupació per l’escassa participació de la ciutadania en les estructures creades, siguin comissions de treball municipals, reunions veïnals, pressupostos participatius, etc. Es van analitzar les possibles causes d’aquesta situació i es van apuntar algunes mesures per tal d’incentivar la participació, com ara definir més bé els espais de presa de decisions i millorar la comunicació amb els veïns i veïnes per tal que es visualitzin les actuacions dutes a terme per l’Ajuntament, ja que sovint queden en desconeixement de gran part de la de població.

També es va expressar la necessitat d’una millora de les eines per al treball comunitari per generar espais de participació, com ara associacions de veïns i veïnes, i per crear vincles entre el conjunt de la població, per exemple desenvolupant projectes de relació intergeneracional.

Assemblees obertes trimestrals

Entre els objectius, reptes i prioritats per a la propera legislatura, va tenir bona acollida la proposta de la CUP de celebrar assemblees obertes trimestrals amb el doble objectiu de retre comptes periòdicament i d’estudiar, debatre i tirar endavant col·lectivament projectes que es considerin necessaris per al poble.

Aquesta iniciativa pretén també combatre el risc de desconnexió entre el grup municipal, l’assemblea, les persones afins al projecte de la CUP i el conjunt de la ciutadania.

Tal com es va acordar a l’assemblea, properament informarem del calendari d’assemblees obertes previstes per a aquest 2015.

Procés participatiu per a les eleccions municipals

Finalment, es va presentar la proposta de full de ruta per a les eleccions municipals del 24 de maig. D’una banda, es va anunciar que s’obriria un període de quinze dies perquè tothom pogués proposar noms per formar part de la llista electoral. [El formulari ja està operatiu i disponible fins al 15 de febrer: Proposa'ns noms per a la llista electoral]

Pel que fa a l’elaboració del programa electoral, es proposen quatre grans àmbits de treball: territori (que inclou urbanisme, medi ambient, patrimoni, mobilitat, etc.), ciutadania (que inclou participació ciutadana, igualtat, joventut, gent gran, convivència, etc.), qualitat de vida (que inclou educació, cultura, salut, serveis socials,  lleure, esports, etc.) i administració (que inclou hisenda, promoció econòmica, comerç, comunicació, noves tecnologies, cooperació, solidaritat, etc.).

A partir de mitjan febrer es farà una trobada inicial de cada àmbit a fi de constituir els quatre grups de treball. A partir d’aquí les persones inscrites s’organitzaran d’acord amb la seva disponibilitat i la CUP posarà al seu abast eines senzilles que permetin el treball en grup a través de la xarxa.

Al març també s’organitzaran tres trobades veïnals per recollir propostes per als barris: la primera, que es farà a l’Ateneu, comprendrà el barri vell, la zona de les Palahines i els disseminats; la segona, que es farà a Promoció Econòmica, comprendrà la zona del polígon residencial, Palagret, etc; i la tercera, que tindrà lloc també a l’Ateneu, recollirà les propostes dels veïns i veïnes de la carretera de Palamós, el carrer de la Cabanya i el polígon industrial.

Properament s’habilitarà un espai web perquè les persones que ho desitgin i no puguin participar a través dels altres mecanismes tinguin l’opció d’enviar propostes i d’incorporar-se virtualment a un grup de treball. Es preveu que el web serveixi també per retre compte detalladament del grau de compliment del programa electoral del 2011.

Finalment, totes les propostes recollides seran valorades i validades en una assemblea oberta per aprovar el programa definitiu.