La CUP s'absté en la votació dels pressupostos

El ple de l'Ajuntament d'aquest mes de novembre, que va tenir lloc el passat dimarts dia 13, estava íntegrament dedicat a la votació dels pressupostos municipals per al 2008.

Des de la Candidatura d'Unitat Popular vam encarar les negociacions prèvies amb els altres grups sobre la base de les prioritats marcades en el nostre programa electoral, però, en consonància amb la nostra voluntat d'obrir el debat sobre els pressupostos a la ciutadania (que precisament també era un dels punts destacats del programa), ens vam reunir amb diferents col·lectius del poble i vam celebrar una assemblea oberta el divendres anterior del ple per tal de copsar quines infraestructures consideren prioritàries els veïns i veïnes del poble, no només per a l'any vinent sinó amb un horitzó més ampli, tenint en compte també que el mes de desembre s'han de decidir els equipaments per als quals l'Ajuntament sol·licitarà finançament en el marc del Pla únic d'obres i serveis (PUOSC), que en aquesta edició és de caràcter quinquennal.

Cal dir que en el curs de les negociacions es va manifestar una bona predisposició al diàleg per part de l'equip de govern, i es van incorporar al pressupost moltes de les propostes que va presentar la CUP. Tot i això, finalment vam decidir abstenir-nos en la votació. Ho vam fer en coherència amb la nostra posició respecte a les Ordenances Fiscals 2008 (en l'aprovació de les quals també ens vam abstenir) i al mateix procés d'elaboració dels pressupostos, que considerem que s'ha d'obrir des de l'Ajuntament a la participació ciutadana.

En la ronda de votacions, els pressupostos es van aprovar amb els vots favorables de l'Entesa i de CIU, l'abstenció de la CUP i el vot contrari d'iCelrà.

Dani Cornellà, regidor de la CUP, va iniciar la seva intervenció denunciant el dèficit crònic de recursos que pateixen els ajuntaments a casa nostra: "Als països civilitzats d’Europa els ajuntaments gestionen directament com a mínim un terç o un 40% dels impostos que paguem els ciutadans. En canvi, els ajuntaments catalans només gestionen 13 cèntims de cada euro que els ciutadans paguem d’impostos. I això, s’ho mirin com s’ho mirin, és un problema [...] Si això ho traslladem a nivell municipal, a Celrà, amb una població aproximada de 4.000 habitants, ens pertocarien 10.816.000 euros; és evident que milloraria molt la capacitat del nostre Ajuntament per fer les inversions en equipaments i serveis socials que tant necessitem".

A continuació va fer referència a la qüestió dels impostos: "És evident que l’Ajuntament està perdent capacitat de gestió i inversió pel fet no d’actualitzar l’IPC en determinats impostos. El poble creix, es necessiten més serveis o altres, i l’Ajuntament recapta poc més que l’any passat"; i va incidir en la necessitat de fer uns pressupostos participatius, per tal que la ciutadania pugui decidir on van i d’on surten les inversions del nostre Ajuntament.

Entrant ja en l'àmbit de les inversions previstes per al 2008, el regidor va expressar la satisfacció de la CUP perquè s'hagi reservat en el pressupost una partida per a un nou casal d'avis amb serveis de centre dia, que ja havíem inclòs com a prioritat al programa electoral i que la mateixa gent gran demandava des de feia anys. Aquest equipament també formarà part de la sol·licitud del PUOSC. En l'àmbit cultural, va valorar també favorablement l'augment de la partida destinada a cultura i la partida econòmica destinada a ajudar a la futura colla gegantera de Celrà. Pel que fa a esports, va manifestar que la CUP està d'acord amb la necessitat d'ampliar els vestuaris del pavelló nou, però que esperem que finalment aquest mateix any quedin diners per poder construir les dues noves pistes de tenis, tal com estava previst.

"És per tot això", va concloure, "que hem decidit que el regidor de la CUP s’abstingui. Tot i que per un costat estem contents amb l’equip de govern perquè ens ha obert les portes a negociar i fer uns pressupostos en els quals hem pogut incorporar diferentes propostes nostres compartides per l’Entesa, com és l’augment de la partida destinada a la conservació de les zones verdes, l’augment en cultura, en joventut, per als geganters de celrà, el nou casal d’avis o la inversió en el carril bici, en coherencia amb la nostra posició envers la participació ciutadana, l’actualització de l’IPC en els impostos i el sou de l’alcalde i dels treballadors i treballadores de l’Ajuntament, no podem votar a favor d’aquests pressupostos".