La CUP de Celrà desmenteix les acusacions d’ERC i lamenta l’ús de la intoxicació electoralista

El futur parc municipal al centre de Celrà, cedit per una família del poble, no portarà cap nom franquista. La negociació actual és el que ha permès assolir l’acord, ja que el conveni previ amb ERC mai no es va materialitzar. La CUP no prendrà part en una estratègia preelectoral de joc brut i convida ERC a presentar propostes concretes per al poble

Vista aèria del futur parc municipal

Ha aparegut en alguns mitjans una notícia que recull un comunicat d’ERC Celrà segons el qual “la CUP vol posar un nom franquista a un parc”. D’entrada, lamentem que aquests mitjans hagin decidit publicar una informació tan inversemblant sense contrastar-la amb el govern municipal.

Si aquest ha de ser el tarannà d’ERC durant els propers mesos, avancem que no dedicarem cap més esforç del necessari a rebatre mentides i tergiversacions que cauen pel seu propi pes. Amb tot, en aquest cas pensem que cal fer un seguit d’aclariments:

• Òbviament, no es posarà cap nom franquista a cap parc. La persona hereva dels terrenys de Can Cors va cedir-ne gratuïtament una part al poble, que es convertirà en un espai verd de 5.465 m2, i va demanar a canvi que el parc portés el nom de Concepció Malagrida i Pons, l’anterior titular de la finca, recentment traspassada. ERC afirma que “el problema recau en l’origen d’aquesta família, ja que José Malagrida, el pare dels actuals propietaris de l’espai, era un prestigiós militar franquista amb llaços fraternals amb l’antic règim i la corona”. Així, segons ERC, cal bandejar del nomenclàtor el cognom Malagrida només perquè en l’arbre familiar hi va haver un franquista. Seguint aquesta lògica caldria condemnar a l’ostracisme molts altres cognoms catalans, la qual cosa seria manifestament injusta per a les persones descendents.
  • L’equip de govern va creure oportú respectar la petició de la família pel seu gest de generositat, tot i que evidentment hauríem preferit triar el nom del futur espai a través d’un procés participatiu, com s’està fent actualment amb el carrer Germans Sàbat, denominació –aquesta sí– vinculada directament al franquisme i que els veïns i veïnes decidiran com rebatejar. Amb tot, a l’últim ple municipal es va acordar proposar a la persona propietària canviar el nom del parc pel de Cors-Guinart, a petició precisament del grup d’ERC, fet que el mateix partit s’oblida d’esmentar en el seu comunicat. Quan es rebi resposta de la família se n’informarà a través dels mitjans habituals.
  • És cert que l’any 1996, quan ERC governava el municipi, Concepció Malagrida ja havia pactat amb l’Ajuntament cedir gratuïtament l’espai al poble quan ella morís, però el conveni no tenia cap validesa legal ja que en aquell moment la cessió no es va formalitzar elevant-la a escriptura pública. És gràcies a la negociació de l’actual equip de govern amb l’actual titular de la finca que s’ha pogut assolir un bon acord per al poble.
  • ERC acusa el govern municipal de “manca de transparència”, oblidant també que ja al ple de desembre de l’any passat es va informar de l’acord assolit i del nom previst per al parc. El ple, com sempre, es va emetre en directe per Ràdio Celrà i l’acta de la sessió està disponible al web municipal Celrà.cat. Al febrer, un cop formalitzada la cessió, es va publicar una notícia al mateix web municipal, de la qual es va fer ressò la premsa comarcal. L’expedient corresponent està disponible des de fa mesos a l’ajuntament per ser consultat pels grups de l’oposició. Sorprèn que ERC es desperti ara, a mitjan març, amb aquestes acusacions quan ha tingut sobrat temps per accedir a tota la informació i formular les seves queixes o dubtes.
  • Quant als futurs usos del parc, cal tenir en compte que estan molt condicionats per la mateixa estructura de l’espai: una zona arbrada amb camins habilitats per passejar. Tant per raons tècniques com econòmiques, tot aconsella condicionar el parc amb els elements imprescindibles per al seu ús públic sense alterar-ne gaire la composició. No obstant això, el projecte serà presentat a la ciutadania i s’obrirà un procés participatiu per recollir propostes dels veïns i veïnes.

Finalment, deplorem que ERC hagi decidir situar-se en fase de precampanya quan falta més d’un any per a les eleccions municipals i de manera tan barroera. Sens dubte, el govern municipal de la CUP pot i ha de ser objecte de crítica per part de la resta de partits que aspirin a l’alcaldia, però no a través de la intoxicació i la difamació.

Per respecte a la ciutadania de Celrà, la CUP no prendrà part en una estratègia preelectoral de joc brut. El que s’espera de nosaltres és que treballem per al poble i no que fomentem un foc creuat de desqualificacions que només contribueix a allunyar la política de la gent. Confiem que ERC recapaciti, respecti els seus propis electors i centri els seus esforços a presentar propostes concretes per millorar el benestar dels veïns i veïnes del municipi.

Deplorem que ERC hagi decidir situar-se en fase de precampanya quan falta més d’un any per a les eleccions municipals i de manera tan barroera